Kuka lopulta ”rokkaa” Suomen musiikkimarkkinat ?

”Vuoden odotetuin albumi”, ”Ennakkotilaa osoitteesta…” mm. näillä sanoilla mainostettiin Suomen rap-kenttää dominoivaa Jare Tiihosta, jonka uusin albumi ”Alpha Omega” julkaistiin torstai-perjantai välisenä yönä Spotify –suoratoistopalvelussa. Jare Tiihonen, joka tunnetaan paremmin artistinimellään Cheek on ollut harvinaisen kovassa nosteessa viimeiset vuodet. Kirjoittaja ei ota kantaa artistin tuottaman musiikkiin laatuun, vaan lähestyy aihetta markkinoinnin näkökulmasta.

Jare Tiihosen menestyksestä ollaan uutisoitu vuosittaisten verotietojen lisäksi, myös hieman kiinnostavammalta kantilta. Viime vuonna Tiihonen ns. ’rokkasi’ Olympiastadionin kahteen kertaan tehden täten suomalaista musiikkihistoriaa. Cheek oli ensimmäinen kotimainen sooloartisti, joka täytti 40 000 paikalla varustetun stadionin. Koko elokuu olikin täynnä Cheek–uutisia, mutta loputtomaan informaatiotulvaan mahtui, myös kiinnostavia näkökulmia, joista kirjoittajan mielenkiinnon herätti erityisesti Kauppalehden artikkeli elokuun lopulta 2014.

22.8.2014 Kauppalehti uutisoi: ”Kuka rokkaa stadionin – Cheek vai Warner?” – artikkeli käsittelee, myös Tiihosen hyödyntämää ”rokkausilmiötä”, joka on hallinnut maailman ‘mainstream musiikkiteollisuutta’ jo hyvän aikaa. Kauppalehden mukaan Cheek ei myynyt stadionia loppuun periaatteella ”haluan rokata sen”, vaikka hän näin tunnetussa kappalessaan laulaakin. Taustalla oli hypen luominen ja koko Cheek brändin rakentaminen, jota artisti on johdonmukaisesti tehnyt viime vuodet. Tuotteen takana on yleensä vetävä tarina, esimerkiksi Yhdysvalloissa suosioon päässyttä Macklemorea myydään ”independent” –artistina, joka nousi Grammy –palkituksi artistiksi omakustanteiden kautta ja sosiaalisen median markkinoinnin avulla. Totuus on puolittainen:  Jenkkien radiokanavien soittolistoille ei edes pääse ilman suuremman yhtiön taustavoimia. Näkökulmaa asiaan voi hakea mm. The Wall Street Journal:in blogikirjoituksesta:
http://blogs.wsj.com/speakeasy/2014/01/28/how-macklemore-tapped-major-label-muscle-to-market-an-indie-album/
““It is entirely accurate for Macklemore and Ryan Lewis to take responsibility for the musical work,” he said. “We took that story and helped tell it to the major market. I don’t think those things are in conflict.””

Tiihonen on onnistunut tavoitteessaan ja saanut tehtyään itsestään tuotteen, jota levy-yhtiön on helppo myydä. Cheek ei rokannut stadionia, sen teki Warner. Cheekin avulla päästiin esittelemään levy-yhtiön artistitalliin kuuluvia esiintyjiä tusinan verran. Kauppalehden tietojen mukaan lippuja korvamerkittiin yhteistyökumppaneille ennen varsinaista lipunmyyntiä, vaikka Warner Musicin Pohjoismaiden markkinointijohtaja kiistää asian, samoin kuin toisen stadionkeikan etukäteissuunnittelun.

Kauppalehden haastattelema nimetön lähde, joka on osaltaan ollut mukana luomassa ”hypeä” Cheekin ympärillä kommentoi seuraavaa: ”Täytyy elää pumpulissa, mikäli kuvittelee jonkun suomalaisen oikeasti myyvän yksinään 80 000 lippua Olympiastadionille”. Lähteen mukaan ”loppuunmyyty” –kyltti oli salaisuus lipunmyynnissä. Media ostaa tarinan, koska ’Cheek rokkaa stadionin’ myy paremmin kuin ’Warnerin jättitulos’.

Artikkeli päättyy lainaukseen: “Uskoiko joku todella, että perjantain esiintyminen tuli järjestävälle taholle yllätyksenä? Lauantaikeikan sold out-kiihkolla olisi myynyt vielä kolmannenkin keikan täyteen. Tämä oli täydellisen ajoituksen ja myyntitaktiikan riemuvoitto.”

http://www.iltalehti.fi/viihde/2014082218593438_vi.shtml
“Mutta miksi Cheek myy kuin häkä?
– Olen ollut itsetietoinen ja -varma nuoresta pitäen. Lisäksi mun ja kaksoisveljeni Jeren välille rakentui vuosien aikana erityinen linkki, joka ansiosta meillä oli kahden pojan voimat. Se on kannatellut mua läpi elämän.”

Kysynkin: elämmekö nykyään yhteiskunnassa, jossa kuluttajille myydään tuotteita mielikuvilla ja tarinoilla, joissa henkilö on pääasiallisesti itse raivannut tiensä alansa huipulle? Minkälaiset ”tarinat” ovat oikeastaan tärkeitä ja varteenotettavia? Onko Cheekin tausta myyvempi kuin Robinin? Miten yrityskenttä rupeaa hyödyntämään perustamistarinoitaan – myykö Facebookin tarina paremmin kuin Applen?

kirjoittaja jää mielenkiinnolla seuraamaan tulevaa Cheek –uutisointia.

PS: Tarkista, että tilinumerosi löytyy verottajan tiedoista. Mahdolliset veronpalautukset maksetaan verottajan puolelta joulukuun alkupuolella. Vuoden 2014 verotus valmistuu 31.10.2015. Tällöin tarkentuu mahdollisen veronpalautuksen määrä. Palautuksen suuruuden voi tarkistaa esitäytetystä veroilmoituksesta tai myöhemmin lähetetystä korjatusta verotuspäätöksestä.
https://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Veronpalautukset/Henkiloasiakkaan_veronpalautukset%289387%29

accounting_taxes
Kuva: sxc.hu
Jos haluat toimittaa tilinumeron ja muut tarvittavat tiedot verottajalle paperilomakkeella onnistuu tämä lomakeella 7208. Lomake on palautettava viimeistään 5.11.2015 verottajalle allekirjoitettuna, jotta voit saada edellisen verovuoden veronpalautuksen pankkitilillesi.
https://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Tilinumeron_muutos

Lukemisen arvoista lähdemateriaalia (16.10.2015)
Kauppalehti 22.8.2014: ”Kuka rokkaa stadionin –Cheek vai Warner?”.
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/kuka-rokkaa-stadionin—cheek-vai-warner/tv67me6m
Kauppalehti 7.9.2014: “Näin rakennettiin Cheek hype”.
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/nain-rakennettiin-cheek-hype/JJ7eZJBp
Kauppalehti 28.5.2015: ”Cheekin yhtiö teki miljoonatuloksen”.
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/cheekin-yhtio-teki-miljoonatuloksen/BNGWxSpY
Wikipedia.fi: Cheek.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Cheek

Palaute:

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s